Gezonde voeding

De cijfers: hoe staat Nijmegen er voor?

In Nederland eten en drinken we gemiddeld ongeveer 3,1 kg aan voedingsmiddelen, waarvan 2/3 bestaat uit dranken zoals water, koffie/thee, frisdrank, zuivel en alcoholische dranken. Wat en hoeveel we eten en drinken verschilt per persoon, afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd en geslacht. Zo eten en drinken peuters bijvoorbeeld 1,5 kg per dag en is dat voor volwassenen twee keer zoveel. Vrouwen eten gemiddeld minder dan mannen. Het meest eten we brood, zuivelproducten, groente, vlees en aardappelen. Maar wat is nu precies gezonde voeding? Bij het Voedingscentrum vind je hier meer informatie over op basis van wetenschappelijke inzichten. Er wordt aangeraden om vooral veel groente en fruit te eten. Volwassenen raadt het Voedingscentrum aan om elke dag minimaal 250 gram groenten en 200 gram (2 porties) fruit te eten. Kinderen en jongeren wordt aangeraden om 150-200 gram groenten en 2 porties fruit te eten.

In 2018
In 2018 laten statistieken zien dat Nederlanders te weinig groente en fruit eten. Volwassenen (18 jaar en ouder) aten gemiddeld 145 gram groenten en 120 gram (1 portie) fruit per dag. Slechts 18% van de volwassenen gaf aan voldoende groente in de week te eten en 29,2% voldoende fruit. Er waren niet veel verschillen tussen mannen en vrouwen. Kinderen en jongeren (1-18 jaar) aten gemiddeld 79 gram groente en 114 gram (1 portie) fruit per dag. Eigenlijk zouden kinderen en jongeren dus elke dag 2 keer zoveel groenten en fruit moeten eten!

In Nijmegen
Via een online enquête vraagt de GGD Gelderland-Zuid elke 4 jaar Nijmeegse inwoners om gegevens te delen over hun leefstijl. In Nijmegen eet 38% van de volwassenen (19 jaar en ouder) dagelijks fruit en 56% groente. Het is alleen niet bekend hoeveel ze dagelijks eten. De groente en fruit inname verschilt per stadsdeel, opleidingsniveau en leeftijd. In Nijmegen-Midden, Noord en Oost wordt relatief vaker dagelijks fruit gegeten. Het minst wordt dagelijks fruit gegeten in Lindenholt (66%), Centrum (67%) en Zuid (65%). Het niet dagelijks eten van groente komt vaker voor in Dukenburg (50%), Nijmegen Zuid (51%) en Lindenholt (56%) en relatief minder vaak in Nijmegen-Noord (42%), Midden(36%) en Oost (36%). Het niet dagelijks eten van groente en fruit komt vaker voor bij laagopgeleiden dan hoogopgeleiden in Nijmegen.

Van de Nijmeegse jongeren (13-18 jaar) eet 35% elke dag fruit en 52% groente. De verdeling over de stad komt overeen met die van volwassenen. In Lindenholt (35%), Nieuw-West (30%) en Zuid (27%) wordt het minst dagelijks fruit gegeten. En in Nieuw-West (50%), Dukenburg (51%) en Lindenholt (57%) wordt het minst dagelijks groente gegeten. Jongeren in Nijmegen-Noord en Oost eten relatief vaker dagelijks fruit en groente.

Méér dan groente en fruit
Gezonde voeding gaat natuurlijk verder dan alleen fruit en groente eten. Het Voedingscentrum raadt aan om tussendoortjes zoals koekjes, frisdrank, chips en andere snacks zoveel mogelijk te laten staan. En ook een teveel aan producten zoals witbrood, sauzen, vleeswaren, suikerhoudend en zoet broodbeleg en zuivel worden afgeraden, omdat ze veel suikers, vetten en zout bevatten. Vanuit ‘Wij zijn groen, gezond en in beweging’ ondersteunen we zoveel mogelijk initiatieven die aandacht schenken aan een gezonde voeding, zoals de
schoolmoestuin. Daarnaast hebben we actief een beweging opgestart onder restauranthouders om aandacht te besteden aan gezondere kindermenu’s en doen wij hier ook onderzoek naar: Zet VetLekker op de kaart.

Wil je nog meer rondneuzen in de gezondheidscijfers van Nijmegen en de stadsdelen? Zoek bijvoorbeeld op hoeveel vis we eigenlijk eten of welke regels kinderen met hun ouders over voeding afspreken. Klik dan op deze link

Lees hier meer over monitoring en activiteiten omtrent gezonde voeding:

Bronnen:

Meer informatie vind je ook hier:

Meedoen?

Wil je meedoen? Dat kan! Al 37 Nijmeegse organisaties gingen je voor en ondertekenden het lokaal preventieakkoord. Daarmee maken zij werk van gezonde inwoners in een gezonde stad. Wil je ook aansluiten met jouw organisatie? Of heb je een idee of initiatief dat je met ons wil delen? Neem contact met ons op via de mail. We horen graag van je!